اهمیت حواله به افغانستان در زمان بحران

حواله (ارسال پول) به افغانستان توسط کارگران مهاجری که در خارج از افغانستان مشغول به کار هستند، برای عزیزانشان در افغانستان از دیرباز رایج بوده است. اما اکنون با توجه به شرایط پیش آمده نگرانی هایی در مورد این جریان حیاتی تأمین مالی فامیل ها بوجود آمده است.

با توجه به احتمال فروپاشی اقتصاد افغانستان، نقش حواله مهمتر از همیشه است. 5.9 میلیون نفر تبعه افغانستان خارج از این کشور زندگی می کنند و حواله های آنها بعنوان نجات دهنده فامیل و وضعیت اقتصادی آنها عمل می کند. اما همزمان با وقوع فجایع متعدد در کشور، حواله ها نیز در وضعیت نامطلوب قرار گرفته اند.

سقوط آزاد مالی

پس از تصرف پایتخت توسط طالبان، کشور با فشارهای مالی روبرو شده است. ایالات متحده ذخایر 7 میلیارد دالری افغانستان را مسدود کرده است و صندوق بین المللی پول دسترسی به ذخایر ارزی از جمله صدها میلیون دالر اوراق قرضه – که می تواند در شرایط بحرانی به پول تبدیل شود – را قطع کرده است.
علیرغم از سرگیری فعالیت بانک ها در هفته های اخیر، بانک مرکزی افغانستان – دَ افغانستان بانک – تنها به بخشی از منابع معمول خود دسترسی دارد. این بدان معناست که بانک های افغانستان به راحتی قادر به تأمین نقدینگی مورد نیاز جامعه نیستند. به همین دلیل محدودیت هایی برای برداشت نقدی از بانک ها تعیین شده است.

اهمیت حواله برای فامیل ها و اقتصاد افغانستان

حتی پیش از بحران های اخیر، حواله ها برای بسیاری از فامیل ها و در بُعد وسیع تر برای اقتصاد افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار بود. مهاجرانی که در کشورهایی همچون پاکستان، ایران، ترکیه و یا حتی کشورهای اروپایی، استرالیا یا کانادا کار می کنند و سالهاست برای فامیل خود در افغانستان پول می فرستند. حمایت های این جامعه 5.9 میلیون نفری مهاجر از فامیل هایشان در افغانستان امری ضروری برای گذران زندگی در افغانستان است.

در اوایل سال 2021، چند ماه قبل از تصرف کابل توسط طالبان؛ ساموئل هال با همکاری بانک جهانی تحقیقی در رابطه با تأثیر مهاجرت بر زندگی زنانی که سرپرستشان در خارج از افغانستان مشغول به کار است انجام داد. در این تحقیق آمده که این مهاجران بصورت ماهانه یا هر دوماه یکبار بطور متوسط بین 160 تا 580 دالر در هربار حواله می کنند. آمارها نشان می دهد که از هر 10 فامیل، یک فامیل هزینه هایش از طریق حواله ها تأمین می شود.

Remittance into Afghanistan 2010 2020
مجموع حواله های ارسال شده به افغانستان – بر اساس داده های بانک جهانی

این حواله های ارسالی به افغانستان، بخش وسیعی از اقتصاد افغانستان را شامل می شود. بر اساس آمار بانک جهانی، در سال 2020 بالغ بر 788 میلیون دالر – تقریباً 4 فیصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان – مجموع حواله های رسمی به افغانستان بوده است.

ارسال پول از طریق حواله داری ها

کانال های رسمی انتقال پول به افغانستان – بانک ها و یا شرکت هایی همچون وسترن یونیون و مانی گرام که با بانک ها همکاری می کنند – هیچ وقت مکانیزم اصلی برای انتقال پول نبوده اند. چرا که در بهترین حالت تنها 15 فیصد از مردم دارای حساب بانکی هستند و تعداد کمی از آنها بطور مرتب از حساب های بانکی خود استفاده می کنند. همچین هزینه بالای ارسال پول از مبادی رسمی و زمان بر بودن پروسه نقل و انتقال پول باعث به حاشیه رفتن این مراکز انتقال پول شده است.
بخش وسیعی – تقریباً 90 فیصد – از نقل و انتقال پول بین افغانستان و دیگر کشورها از طریق حواله داری ها انجام می گردد. این اشخاص و یا شرکت ها از شبکه مالی اختصاصی خود برای انتقال ارز بین کشورها استفاده می کنند و برای این جابجایی پول کمیشن (کارمزد) بسیار کمتری نسبت به بانک ها دریافت می کنند. همچنین در مدت زمان بسیار کوتاهی پول را به دست گیرنده می رسانند.

صرافی جعفری (صرافی جعفری)

با وجود بیش از 900 مرکز ارائه دهنده خدمات پولی در افغانستان که تمامی معاملات در آنها بر اساس اعتماد انجام می گیرد، یافتن شرکتی مطمئن و با تجربه امری دشوار به نظر می رسد.
در این آشفته بازار شرکتی قابل اعتماد است که دارای سابقه طولانی و درخشان در عرصه خدمات پولی باشد. ما –  صرافی جعفری (صرافی جعفری) – با 20 سال سابقه ارائه خدمات پولی و دارا بودن ده ها نمایندگی در افغانستان و دیگر کشورها خود را شایسته‌ی اعتماد شما می دانیم.

JF Barchi

با توجه به شرایط فعلی افغانستان، همواره سعی ما فعال بودن نمایندگی ها و ارائه خدمات با کمترین هزینه و در مدت زمانی کوتاه بوده است. چنانچه قصد ارسال پول به افغانستان دارید ما راهکارهای متنوعی برای ارائه داریم. شما در هر کشوری که باشید به راحتی می توانید حواله افغانستان را انجام دهید. برای حواله به افغانستان کافیست با نمایندگی های ما تماس بگیرید و یا در کشورهایی که نمایندگی ما در دسترس نیست پول خود را به ارز دیجیتال (ترجیحاً تتر) تبدیل و به کیف پول ما انتقال دهید. توجه داشته باشید که ارسال حواله از طریق رمز اسعار (ارز دیجیتال) هیچ هزینه اضافی برای شما نخواهد داشت. در واقع این نوع از حواله، یک معامله خرید و فروش رمز ارز است که هزینه های جانبی حواله بصورت سنتی را ندارد.

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

قصد ارسال پول به ایران، افغانستان یا ترکیه دارید ؟

پیش از هر اقدامی از مشاوره رایگان با کارشناس ما استفاده کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *